Den effektive mediestrategi
Vi analyserer jeres data og marked, prioriterer kanaler og budskaber, fastsætter klare KPI’er og budgetrammer. Kontakt os for en uforpligtende snak og kom i gang med en målrettet mediestrategi.
Mediestrategi bureau i København med fuld transparens, ingen lange bindinger og personlig service.
Rasmus Berthu Damkjær
Mediestrategi specialst
Din personlige rådgiver i mediestrategi. Kontakt os for en uforpligtende snak og kom i gang med en målrettet mediestrategi.
Hvem er din målgruppe til din mediestrategi?
Mediestrategien fokuserer på jeres målgruppes tilstedeværelse og brug af medier. Derfor er viden om målgruppen vigtig for at vælge de ’rigtige’ medier. Mediestrategien fastlægger hvordan du bedst og billigst kommunikerer med din målgruppe, Har du ikke styr på målgruppens adfærd, tilstedeværelse og kendetegn, så er det en god idé at få lavet en markedsanalyse.
Hvad er en mediestrategi?
Mediestrategien fastlægger hvilke medier jeres målgruppe bruger, og hvordan I bedst muligt kommunikerer med dem. Formålet er at lægge en retning for jeres kommunikation ved at fastlægge, hvordan I kommunikerer med målgruppen og øger salget.
Mediestrategien består af de medier, der bedst matcher dit kampagnebudskab og målgruppens tilstedeværelse. Det professionelle mediebureau vil sammenligne en lang række mediekanaler og annonceformater for at udvælge de mest egnede. Denne sammenligningsanalyse er afgørende for at vurdere, hvor du mest effektivt kommunikerer med din målgruppe. Mediestrategien skal sætte kursen, øge salget samt spare jer for tid og penge.
Sammenlign mediepriser
Prisen for tusind visninger (CPM) er afgørende for udvælgelsen af medier, da det giver os et sammenligningsgrundlag på tværs af medier. Her interesserer vi os ikke kun for antallet af eksponeringer, men derimod er prisen for antallet af unikke personer i målgruppen er langt vigtigere. Det handler ofte om at udvælge medier med mindst ’spild’.
Sælger du ingeniørløsninger inden for vind- og aerodynamik er der et stort eksponeringsspild ved bannerannoncering på TV2.dk. Hvorimod onlineannoncer på LinkedIn målrettet personer, med en faglig profil inden for netop ”aerodynamik”, vil være tilnærmelsesvis nul procent spild. Desto mindre eksponeringsspild jo flere penge kan der være at spare. Derfor er det afgørende at kende din målgruppe, og ikke mindst mulighederne for om der skal bruges Facebook markedsføring, aviser, magasiner, outdoor, LinkedIn eller noget helt femte.
I mange tilfælde kan de store danske medier dokumentere, hvor mange af deres brugerne, der overvejer at købe dit produkt eller service igennem analyser fra Index Danmark/Gallup. Det giver dig en unik mulighed for at vælge de medier, hvor der er flest med købsintention. Her kan man med fordel beregne prisen for tusind eksponeringer blandt forbrugere med købsintention og sammenligne medierne.
Vores datadrevet tilgang til mediestrategi
Beslutninger på data. Fokus på CPM, CPA og ROAS.
Små målgrupper. Kanaler valgt for mindst spild.
Klar ramme og CTA pr. segment. Test på tværs af formater.
Løbende A/B-tests, fuld tracking og ugentlige justeringer.
Det skal du være opmærksom på, når du køber bannerannoncering
Den stigende digitalisering medfører til stadighed flere annoncemuligheder, og mediebilledet bliver fortsat mere komplekst. Heldigvis har digitaliseringen også medført bedre forudsætninger for at måle annonceringens effekt, og derfor har du bedre muligheder for at indsnævre mediestrategien herefter.
Vi oplever at mange annoncører køber dyre bannerreklamer direkte fra de store medier uden at overveje alternative reklamer på nettet. Fordelen ved at købe direkte hos de danske medier er, at annoncørerne kan få specialudviklede placeringer og store formater såsom wallpapers (hestesko), og på den måde lave et ’takeover’ på en given hjemmeside. Det skaber ofte en enorm opmærksomhed, og kan være et godt alternativ til den store og brede kampagne. Det er imidlertid mere tankevækkende, når mediebureauer anbefaler indkøb af bannerannoncering i mindre formater direkte hos de store danske medier.
Problemet er at annoncørerne betaler for antal visninger, hvilket ofte gør ROS bannerannoncering dyrt at indkøbe direkte hos medierne. Derfor anbefaler vi ofte vores kunder at annoncere igennem Google Displaynetværket eller andre annoncenetværk.
Google Displaynetværket vs. direkte køb
Fordelen ved Google Displaynetværket er, at annoncørerne kan placere bannerannoncer på tusindvis af forskellige hjemmesider (både i Danmark og resten af verden) og kun betale når der klikkes på banneret. Det betyder at man kan opnå mange ’gratis’ visninger via Google Displaynetværket, og derfor kan besparelsen være helt op til 80-90% i forhold til prisen ved annoncering direkte hos mediehusene.
Har du brug for hjælp til en mediestrategi?
Hos Berthu & Co laver vi mediestrategier til både det lille og store mediebudget. Vi sætter en klar mediestrategi, der rammer din målgruppe og effektiviserer dit kampagnebudget. Vi hjælper også gerne med en markedsanalyse af forbrugernes adfærd og konkurrenternes aktiviteter. Læs mere om vores digitale mediebureau.
KONTAKT OS NU
Udfyld formularen og vi vender hurtigt tilbage
Rasmus Berthu Damkjær
Direktør og ekspert i LinkedIn annoncering
Har du brug for en mediestrategi?
Du er velkommen til at kontakte os, såfremt du har behov for medieindkøb eller en mediestrategi. Du kan også læse om at af vores services som online marketing bureau
Kontakt:
Rasmus Berthu Damkjær rasmus@berthuogco.dk
31 75 72 54