Den effektive mediestrategi

Mediestrategien fastlægger hvilke medier jeres målgruppe bruger, og hvordan i bedst muligt kommunikere med dem. Formålet er at lægge en retning for jeres kommunikation ved at fastlægge hvordan i kommunikere med målgruppen og øger salget.

Mediestrategien består af de medier, der bedst matcher dit kampagnebudskab og målgruppens tilstedeværelse. Det professionelle mediebureau vil sammenligne en lang række mediekanaler og annonceformater for at udvælge de mest egnede. Denne sammenligningsanalyse er afgørende for at vurderer hvor du mest effektivt kommunikere med din målgruppe. Mediestrategien skal lægge kursen, øget salget samt spare jer for tid og penge.

Hvem er din målgruppe?

Mediestrategien fokuserer på jeres målgruppes tilstedeværelse og brug af medier. Derfor er viden om målgruppen vigtig for at vælge de ’rigtige’ medier. Mediestrategien fastlægger hvordan du bedst og billigst kommunikere med din målgruppe, Har du ikke styr på målgruppens adfærd, tilstedeværelse og kendetegn, så er det en god ide at få lavet en markedsanalyse.

Sammenlign mediepriser

Prisen for tusind visninger (CPM) er afgørende for udvælgelsen af medier, da det giver os et sammenligningsgrundlag på tværs af medier. Her interesserer vi os ikke bare for antallet af eksponeringer, men prisen for antallet af unikke personer i målgruppen er langt vigtigere. Det handler ofte om at udvælge medier med mindst ’spild’.

Sælger du ingeniørløsninger inden for aerodynamik er der stort eksponeringsspild ved bannerannoncering på TV2.dk. Hvorimod onlineannoncer på LinkedIn målrettet personer med en faglig profil inden for ”aerodynamik”, vil være tilnærmelsesvis 0% spild. Desto mindre eksponeringsspild jo flere penge kan der være at spare. Derfor er det afgørende at kende din målgruppe, og ikke mindst mulighederne for at eksponerer denne med reklamer på nettet, i aviser, magasiner, outdoor eller noget helt fjerde.

I mange tilfælde kan de store danske medier dokumentere hvor mange af deres brugerne, der overvejer at købe dit produkt eller service. Det giver dig en unik mulighed for, at vælge de medier hvor der er flest med købsintention.

Det skal du være opmærksom på, når ud køber bannerannoncering

Den stigende digitalisering medfører til stadighed flere annoncemuligheder, og mediebilledet bliver fortsat mere kompleks. Heldigvis har digitaliseringen også medført bedre forudsætninger for at måle annonceringens effekt, og derfor har du bedre muligheder for at indsnævre mediestrategien herefter.

Vi oplever at mange annoncører køber dyre bannerreklamer direkte fra de store medier uden at overveje alternative reklamer på nettet. Fordelen ved at købe direkte hos de danske medier er, at annoncørerne kan få specialudviklede placeringer og store formater såsom wallpapers (hestesko), og på den måde lave et ’takeover’ på en given hjemmeside. Det skaber ofte en enorm opmærksomhed, og kan være et godt alternativ til den store og brede kampagne. Det er imidlertid mere tankevækkende, når mediebureauer anbefaler indkøb af bannerannoncering i mindre formater direkte hos de store danske medier. Problemet er at annoncørerne betaler for antal visninger, hvilket ofte gør ROS bannerannoncering dyrt at indkøbe direkte hos medierne. Derfor anbefaler vi ofte vores kunder at annoncere igennem Google Displaynetværket eller andre annoncenetværk.

Fordelen ved Google Displaynetværket er, at annoncørerne kan placere bannerannoncer på tusindvis af forskellige hjemmesider (både i Danmark og resten af verden) og kun betale når der klikkes på banneret. Det betyder at man kan opnå mange ’gratis’ visninger via Google Displaynetværket, og derfor kan besparelsen ligge helt op til 80-90% mindre end prisen direkte hos mediehusene. 

Har du brug for hjælp til en mediestrategi?

Hos Berthu & Co laver vi mediestrategier til både det lille og store mediebudget. Vi sætter en klar mediestrategi, der rammer din målgruppe og effektivisere dit kampagnebudget. Vi hjælper også gerne med en markedsanalyse af forbrugernes adfærd og konkurrenternes aktiviteter. Læs mere om vores digitale mediebureau.

Rasmus-Berthu-Damkjær2 - Kopi

Har du brug for en mediestrategi?

Du er velkommen til at kontakte os, såfremt du har behov for medieindkøb eller en mediestrategi. 

Kontakt:
Rasmus Berthu Damkjær
Grundlægger og Direktør
E-mail: rasmus@berthuogco.dk
Tlf. 31 75 72 54