Youtube annoncering

Youtube kaldes Googles videosøgemaskine og er verdens næststørste søgemaskine. Youtube består af videoer uploadet af platformens brugere så andre brugere kan se det. Youtube er verdens andenstørste søgemaskine og har over en milliard brugere. Der bliver uploaded 100 timers video, hvert eneste minut, døgnet rundt. Youtube er en meget attraktiv platform for annoncering for mange virksomheder, da filmformatet er effektivt, prisen konkurrencedygtige og segmenteringsmulighederne gode.. Annoncering på Youtube foregår gennem Google Ads hvor man også administrerer almindelige søgeords- og displaykampagner hos Google.

Overvejer I annoncering på Youtube kan vi hjælpe jer med opsætning og målgruppesegmentering.
Eksempel på Youtube markedsføring for Zanzibar Højskolen. Preroll-format der kan skippes efter 5. sekunder.

Forskellige strategier til Youtube markedsføring

Youtube er et socialt medie og kan derfor med fordel indgå i din virksomheds overordnede strategi for sociale medier for at sikre din synlighed på tværs af kanaler online – her tænker vi naturligvis på den organiske rækkevidde. Derudover kan du lave søgemaskineoptimering på dine film, der dels kan sikre bedre placeringer i søgninger på Youtube, men som også kan blive vist i søgninger på Google. Sidst men ikke mindst er der selvfølgelig annoncering på Youtube, som vi vil udforske i denne artikel.

Youtube markedsføring kan kører med fire forskellige annonceformater som appellerer til forskellige budskaber og budgetter. Der kan vælges mellem videoannoncer, som kan springes over efter 5 sekunder – de såkaldte preroll annoncer, eller længere film der ikke springes over, samt korte seks-sekunders annoncer der ikke kan springes over, eller tekstannoncer der vises i den nederste del af en kørende video.
Annoncer på Youtube bliver kun vist til den segmenterede målgruppe og man kan derfor få fuld kontrol over hvem man målretter sine budskaber mod. Længere nede på siden kommer vi ind på segmenteringsmulighederne.

Effektiv Youtube annoncering handler både om godt indhold og den rette målgruppe segementering.
Preroll annoncering på Youtube for delebilstjenesten LetsGo.

Annonceringsformer på Youtube

På Youtube deles annoncerne op i in-stream og in-display. In stream er de annoncer som kommer frem på skærmen når en video startes. Disse annoncer fylder hele skærmen og har derfor det største annonceformat. Selvom annoncen kan virke påtrængende og påduttet vil målrettet annoncering sørge for, at det kun er din målgruppe som ser annoncen, og derfor er den oftest relevant for modtageren. Det kan f.eks. være en person som har søgt efter rejser og kigger på forskellige hjemmesider, men lige nu sidder og ser videoer fra en e-læringsplatform. Som rejsearrangør kan din kommunikation derfor været relevant for en bruger der er i informationssøgning fasen, og derfor er det sandsynligt at brugeren er opmærksom på annoncen og måske endda bliver inspireret til at undersøge rejsen nærmere. Kombinerer du en relevant segmentering med en frekvensgrænse, hvor du kan bestemme hvor mange gange en bruger maksimalt må se din annoncer, skaber du højere relevans og undgå at brugerne føler sig ’forfulgt’.
Derfor er korrekt målretning enormt vigtigt på Youtube, da formatet kan være modsatvirkende hvis brugeren ikke har nogen interesse i virksomheden produkt eller føler sig spammet.

Ved in-stream betales der kun hvis brugeren ser minimum 30 sekunder af filmen eller interagerer med indholdet ved fx at klikke videre til ens hjemmeside. Hvis videoannoncen er kortere end 30 sekunder, betales der hvis videoen ses til ende eller der interageres.

In-display annoncer er søgeordsbaseret og fungerer derfor meget ligesom Google Ads. Når brugere søger på Youtube efter det de er interesseret i, kan virksomheder byde på disse søgeord. Modsat in-stream har brugeren altså brugt Youtube som en søgemaskine hvor de søger relevante informationer om noget specifikt. Denne type annonce kan give større garanti for konverteringer grundet annoncens relevans for brugeren, samtidig med at der kun betales for antallet af klik på selve annoncen og ikke eksponeringer.

Målrettet annoncering på Youtube

Annoncering på Youtube kan være spild af ressourcer hvis det ikke gøres korrekt. Hvis annoncer vises for brugere med ingen umiddelbar interesse for annoncen, kan reklamen både være irriterende for brugeren, men også for din virksomhed. Der spildes enormt mange marketingkroner på markedsføring der rammer udenfor målgruppen. Heldigvis har den digitale verden håndteret dette problem og derfor kan man, til fordel for modtageren og afsenderen, målrette indsatsen. Man kan f.eks. segmentere ud fra interesser, demografi og geografi eller bruge adfærdsbaseret målretning såsom remarketing eller om brugerne er i markedet for at købe din virksomheds produkter. Samtidig kan man ekskludere emneindhold eller kanaler, som man ikke ønsker at sin virksomhed bliver associeret med. Omvendt har man mulighed for at vælge kanaler, som man gerne vil ligge sin Youtube annoncer opad.

Hos Berthu & Co specialiserer vi os i at segmentere målgrupper effektivt og praktiserer udformning af budskaber til mindre, men mange forskellige, delmålgrupper ad gangen. Dette gøres for bedst at allokere din virksomheds annoncekroner ved at tilpasse annonceindhold og splittest delmålgruppernes respons. Da vi har kontrollen over budgettering, målgrupper og indhold, kan vi samtidig nemt og hurtigt omlægge en mediestrategi, og dermed justere målretningen eller budgivningen, hvis data indikerer at vi kan opnå bedre resultater ved en justering.

Udvalgte kundereferencer med Youtube markedsføring

Rasmus-Berthu-Damkjær2 - Kopi

Har du brug for hjælp til Youtube annoncering?

Du er velkommen til at kontakte os om Youtube markedsføring eller en social medie strategi.. Et setup kan være både mere og mindre omfattende, men uanset hvilken du foretrækker, så har vi erfaringen til at føre det ud i livet.

Kontakt:
Rasmus Berthu Damkjær
Grundlægger og Direktør
E-mail: rasmus@berthuogco.dk
Tlf. 31 75 72 54