DEN professionelle SEO strategi

Søgemaskineoptimering (SEO) handler om at skabe de rette forudsætninger for at rangere højt, når der søges på brancherelevante ord på Google. En høj organisk placering kan selvsagt skabe mange besøg, eksponeringer, leads og – i sidste ende – nye kunder.

De fleste virksomheder ønsker, at deres hjemmeside ligger højt på Google på de mest søgte ord i deres branche, og derfor kan konkurrencen om særlige søgeord være hård. Derfor er det vigtigt, at identificere de strategisk bedste søgeord, der er en funktion af relevans, volumen og konkurrence. Relevans og volumen identificeres i en såkaldt søgeordsanalyse. Inden selve søgeordsanalysen udarbejdes skal det sikres, at hjemmesidens tekniske set-up er up to date, og er i en forfatning, der gør at søgemaskinerne kan ’læse’ hjemmesiden korrekt. Det gør man i en teknisk SEO-analyse.

Teknisk SEO analyse – Hjemmesidens fundament

Den tekniske SEO-analyse er en vigtig del af hele SEO-analysen for din hjemmeside. Formålet med den tekniske SEO-analyse er eksempelvis at gennemgå hjemmesiden for indeksering, duplikeret indhold og hastighed (og meget mere). Med andre ord skal den tekniske analyse, sikre at der ikke er tekniske mangler på jeres hjemmeside, som forhindrer Google i at læse (indeksere) og forstå indholdet eller andet, der besværliggør gode placeringer på Google.

SEO-trekanten til højre er en populær og pædagogisk måde at illustrere forholdet mellem teknik, content og links.

SEO trekanten er et godt værktøj når du skal bruge hjælp til SEO og hvordan du opbygger en SEO strategi
Jeres hjemmeside kan have de bedste søgeoptimerede tekster og hundredvis af gode links, men til ingen verdens nytte, såfremt det tekniske setup betyder, at Google ikke kan indeksere og forstå indholdet. Uden fundamentet vil huset krakelere ligesom dit SEO-arbejde vil uden et stærkt teknisk setup. De tekniske discipliner overses ofte, men er ikke desto mindre ekstremt vigtige. Den tekniske analyse gennemgår eksempelvis følgende:
  • Indeksering
  • Døde links
  • Formater og URL-navngivning
  • Intern linkstruktur
  • Duplikeret indhold
  • Udelukkelse af sider
  • Sitemaps
  • Robots.txt
  • Websites mobilvenlighed og hastighed
  • H-tags, overskrifter og markeringer
  • Billeder (Alt-tekst, beskrivelser, URL-navngivning og Title
  • Titler og meta descriptions
  • META Tags
  • Uhensigtsmæssige filtyper

Overvej om din tid er bedst givet ud med at få en professionel SEO konsulent eller et SEO bureau til at udarbejde en teknisk analyse af din hjemmeside, så du er sikker på, at alle tekniske parametre gennemgås. Hos Berthu & Co, byder vi gerne ind. Kontakt os på seo@berthuogco.dk, hvis du vil høre nærmere.

Søgeordsanalysen sætter retningen for din SEO strategi

Søgeordsanalysen skal identificere, hvad der søges på i relation til jeres virksomhed og produkter samt hvor stor søgevolumen er. Vi skal med andre ord identificere, hvilke søgeord hjemmesiden skal optimeres efter. En søgeordsanalyse består ofte af en bruttoliste på flere hundrede søgeord, som sorteres og grupperes efter emner og relevans.

Når søgeordene er identificeret bør I kigge nærmere på følgende parametre:

  1. Hvor mange søger på det specifikke søgeord?
  2. Hvordan er jeres hjemmeside rangeret på det enkelte søgeord i dag?
  3. Hvor høj er konkurrencen for at komme øverst på Google for det specifikke ord?

En af de største fejl ved søgemaskineoptimering er forkert udvælgelse af søgeord. Det sker desværre ofte, at marketingmedarbejdere udvælger søgeord baseret på intuition, antagelser eller alene på baggrund af søgeordets volumen på Google. Du risikerer at bruge tid og ressourcer på søgeord, der enten har en lav månedlig søgevolumen, eller som er så konkurrencepræget at udsigten til side 1-placeringer på Google er dårlig, hvis ikke umulig.

Søgeordenes konkurrenceniveau måles ud fra en ”Keyword Difficulity score” (KD), der går fra 0 til 100. Hvis scoren er 100 er sværhedsgraden meget høj, og det vil være meget vanskeligt at komme på side 1 på Google. Omvendt vil en score på 0 være lig ingen eller meget lav konkurrence.

Til højre er et eksempel med maling. Lad os antage at du har en webshop, der sælger maling. Billedet viser at der er 1.100 månedlige søgninger om måneden på ”billig maling”, men der er til gengæld en keyword difficulity score er på 24. Det er et relativt konkurrencepræget søgeord sammenlignet med søgeord såsom ”maling” (score på 5) og “vægmaling” med en score på 0 på trods af 1.300 månedlige søgninger.

Såfremt du endnu ikke rangerer på ovenstående søgeord, og har begrænset med eksterne links til din hjemmeside, så vil det være strategisk bedst at gå efter et søgeord med en lav KD score.

Hvis du ønsker at ligge på side 1 af Google, når der søges på ”billig maling” kræver det nemlig 27 eksterne links, der peger mod din landingpage. Det er desuden en forudsætning at landingpagen er søgemaskineoptimeret (onpage) og er teknisk velfungerende.

Det kræver 0 eksterne links, hvis du optimerer efter ”vægmaling” i stedet.

Husk at din SEO strategi skal tage højde for søgeordenes organiske konkurrenceniveau
Husk konkurrence niveauet når du ligger en SEO strategi med din SEO konsulent

Fokusér på de lavest hængende frugter

Søgeordsanalysen identificerer også om din hjemmeside allerede rangerer på nogle af de vigtige søgeord. Lad os antage at du har en landingpage, der ligger på side 2 på Google på et vigtigt søgeord. Hvis du kan forbedre denne placering med et par pladser, kan det betyde, at placeringen rykkes fra side 2 til side 1, og det kan have en signifikant betydning for din trafik og dit salg.

Derfor er det afgørende at identificere eksisterende søgeordsplaceringer på tværs af din hjemmesides landingpages. På den måde kan du ofte, med få ressourcer, skabe mærkbare resultater.

Rasmus-Berthu-Damkjær2 - Kopi

Har du brug for en SEO strategi?

Du er velkommen til at kontakte os, såfremt du står og mangler en SEO strategi eller har spørgsmål til selve søgeordsoptimeringen. Søgemaskineoptimering kan være mere eller mindre omfattende, men uanset hvilken du foretrækker, så har vi erfaringen til at føre det ud i livet.

Kontakt:
Rasmus Berthu Damkjær
Grundlægger og Direktør
E-mail: rasmus@berthuogco.dk
Tlf. 31 75 72 54