Ecommerce tracking og analytics

Driver du hjemmeside eller en webshop kan der være mange fordele ved at analysere de besøgendes adfærd. Det kan hjælpe dig til at forbedre indholdet på din hjemmeside, brugervenligheden og optimere salgstragten. Driver du en webshop bør du opsætte Enhanced Ecommerce Tracking, der gør dig i stand til at se hvilke trafikkanaler/marketingkanaler, der skaber salg.

Mål køb og konverteringer med Enhanced Ecommerce Tracking

Google Enhanced Ecommerce Tracking er en opsætning i Google Analytics, der gør dig i stand til at måle en lang række parametre i forbindelse med salg på din webshop. Du kan eksempelvis se hvilke trafikkanaler, der skaber salget og det betyder, at du over tid kan evaluere dine kanaler ud fra antal salg, omsætning og profit. Det er med andre ord afgørende for en webshop at være i stand til at måle profitabiliteten per kanal. Din mediestrategi bør i høj grad afspejle tallene fra din Enchanced Ecommerce Tracking, der viser dig hvor du får mest ud af marketingbudgettet.

Du kan desuden måle på en række andre parametre i Google Analytics, såsom:

  • Hvor lang tid tager et køb? (timer, dage, måneder)
  • Hvem er din typiske kunde? (demografiske og geografiske variable)
  • Hvilke enheder konverterer bedst? (mobil, tablet, desktop)
  • Hvornår bliver købene foretaget? (timer, døgn, ugedage, måneder)
  • Og ikke mindst assisterende konvertingskanaler?

Enhanced Ecommerce Tracking giver dig unik viden om købsadfærden heriblandt, hvilke kanaler der har bidraget med salg – både direkte og assisterende konverteringer.

Få styr på assisterede konverteringer i Google Analytics

Måling af assisterede konverteringer gør det muligt at evaluere betydningen af andre touch points i købsprocessen. Forestil dig at en kunde netop har foretaget et køb på din webshop. I Google Analytics kan du se, at kundens sidste touch point var et klik på en tekstannonce på Google. Værdien af konverteringen tilskrives din tekstannonce på Google, men det er ikke nødvendigvis et retvisende billede. Forestil dig at kunden oprindeligt opdagede din webshop via en betalt annonce på Facebook og efterfølgende har besøgt din webshop flere gange i løbet af de seneste 30 dage. Er det så retvisende at tilskrive hele konverteringsværdien til tekstannoncen på Google?

Nej, vel? Derfor er det en god idé at analysere effekten af assisterede konverteringer. Se hvordan det ser ud i Enchanced Ecommerce Tracking på Google Analytics i billede nedenfor.

Ecommerce Tracking 1
Ecommerce Tracking 2

Brug for hjælp til opsætning af Google Analytics Enhanced Ecommerce tracking?​

Vi hjælper dig gerne med at få et overblik over din data og hvordan du bedst udnytter mulighederne. Vi kan naturligvis også hjælpe med opsætning af Google Analytics og Enhanced Ecommerce Tracking. Tag fat i Emil Elm på e-mail: emil@berthuogco.dk.

Kontakt:
Emil Elm
Marketing Manager
E-mail: emil@berthuogco.dk